APLIKASI INVENTORI SDS -MINAT KERJAYA
Inventori atau alat ujian meruapakan perkara biasa yng digunakan oleh Psikologis atau kaunselor dalam menilai diri Klien tersebut. Oleh itu dalam mengenalpasti Minat Terhadap Kerjaya terdapat pelbagai alat ujian yang boleh menilai minat kerjaya kita. Salah satu darinya ialah InVeNTori MinaT KerJYa - SDS (Self DiRected Search) oleh John Holland dan pernah di alih bahasakan oleh Sidek Mohd Noah.
SDS ini sangat membantu sekiranya seseorang itu masih tidak faham ke mana sepatutnya kariernya dikembangkan. Oleh itu alat ujian ini sangat membantu para pelajar dan pencari pekerjaan.
BAHAGIAN A : KESUKAAN
ARAHAN
Tandakan ( / ) pada Y pada perkara-perkara yang anda rasa suka melakukannya. Tandakan ( / ) pada T pada perkara-perkara yang anda rasa tidak suka buat.
Bil | Item | Y | T |
1 | Membaiki alat-alat elektrik | | |
2 | Membaiki alat-alat makanik | | |
3 | Membuat benda daripada kayu | | |
4 | Memandu trak atau traktor | | |
5 | Mengikutu Kursus Lukisan Mekanik | | |
6 | Menggunakan alatan kerja logam dan mesin | | |
7 | Mengubahsuai enjin kereta atau motorsikal | | |
8 | Mengikuti Kursus Seni Perusahaan | | |
9 | Mengikuti Kursus Kerja Kayu | | |
10 | Mengikuti Kursus Auto Mekanik | | |
11 | Membaaca buku dan majalah sains | | |
12 | Bekerja dalam makmal penyelidikan | | |
13 | Membuat kerja dan projek sains | | |
14 | Mencipta model roket dan kapal terbang | | |
15 | Bekerja menggunakan alatan kimia | | |
16 | Membaca subjek-subjek tertentu yang khusus | | |
17 | Mengikuti Kursus Fizik | | |
18 | Mengikuti Kursus Kimia | | |
19 | Mengikuti Kursus Geometri | | |
20 | Mengikuti Kursus Biologi | | |
21 | Melakar, melukis atau mewarnakan | | |
22 | Menonton lakonan drama | | |
23 | Mereka bentuk perabot dan bangunan | | |
24 | Bermain alat muzik dalam kumpulan muzik atau okestra | | |
25 | Berlatih menggunakan alatan muzik | | |
26 | Menghadiri pertunjukan pentas atau muzik | | |
27 | Mencipta potret atau foto | | |
28 | Membaca buku-buku lakonan | | |
29 | Membaca atau menulis sajak | | |
30 | Mengikuti Kursus seni Lukis | | |
31 | Menulis surat kepada kawan | | |
32 | Menghadiri perjumpaan agama | | |
33 | Menggagotai kelab social | | |
34 | Menolong orang yang mempunyai masalah peribadi | | |
35 | Mengajar kanak-kanak | | |
36 | Menghadiri majlis parti | | |
37 | Menari | | |
38 | Menghadiri mesyuarat atau persidangan | | |
39 | Mengahadiri temasya sukan | | |
40 | Memulakan persahabatan | | |
41 | Mempengaruhi orang lain | | |
42 | Berbincang mengenai politik | | |
43 | Menguruskan perniagaan sendiri | | |
44 | Memberi ceramah | | |
45 | Menghadiri persidangan | | |
46 | Menjadi pemimpin kumpulan | | |
47 | Menyelia kerja-kerja orang lain | | |
48 | Menemui orang-orang penting | | |
49 | Mengetuai kumpulan dalam mencapai matlamat | | |
50 | Mengambil bahagian dalam kempen politik | | |
51 | Menaip bahan-bahan bertulis atau surat | | |
52 | Mengira angka-angka dalam urusan perniagaan dan urusan kira-kira | | |
53 | Menggunkan mesin perniagaan | | |
54 | Menyimpan rekod belanjawan perniagaan | | |
55 | Mengikuti Kursus Menaip | | |
56 | Mengikuti Kursus Perniagaan | | |
57 | Mengikuti Kursus Simpan Kira-kira | | |
58 | Mengikuti Kursus Matematik Perdagangan | | |
59 | Menyimpan surat-surat laporan dan rekod fail | | |
60 | Menulis surat-surat perniagaan | | |
BAHAGIAN B : KECEKAPAN
ARAHAN
Tandakan ( / ) pada Y jika yang anda tahu dan rasa dapat mempelajarinya. Tandakan ( / ) pada T jika anda tidak tahu dan tidak rasa dapat mempelajarinya.
Bil | Item | Y | T |
61 | Menggunakan jangka voltan | | |
62 | Menyelaraskan karburetor | | |
63 | Menggunakan alatan elektrik logam di bengkel seperti gerudi elektrik | | |
64 | Mengubah perabut atau perlatan kayu | | |
65 | Membaca blue print | | |
66 | Membaiki kerosakan elektrik yang mudah | | |
67 | Membaiki alat perabot | | |
68 | Membuat lukisan mekanik | | |
69 | Membaiki radio atau televisyen yang mudah | | |
70 | Membaiki kerosakan paip yang mudah | | |
71 | Memahami fungsi tiub hampa gas | | |
72 | Menamakan 3 jenis makanan yang mempunyai kandungan protein yang tinggi | | |
73 | Memahami unsure “ separuh hayat” dalam radioaktif | | |
74 | Menggunakan jadual logaritma | | |
75 | Menggunakan pengukur boleh ubah untuk operasi darab dan bahagi | | |
76 | Menggunakan mikroskop | | |
77 | Mengecam 3 gugusan bintang-bintang | | |
78 | Menerangkan fungsi-fungsi darah putih | | |
79 | Mentafsirkan formula kimia yang mudah | | |
80 | Memahami mengapa setelit buatan manusia tidak jatuh ke bumi | | |
81 | Menyanyi dalam kumpulan atau solo | | |
82 | Melakukan persembahan muzik bersorangan | | |
83 | Berlakon dalam sebuah lakonan | | |
84 | Membaca sambil menterjemah | | |
85 | Menterjemah gerak geri tarian moden dan balet | | |
86 | Melukis gambar manusia sehingga dapat dikenali | | |
87 | Mencipta lukisan atau ukiran | | |
88 | Membuat barang-barang dari tembikar | | |
89 | Mencipta pakaian, poster ataupun perabot | | |
90 | Menulis cerita atau sajak yang baik | | |
91 | Menerangkan sesuatu dengan jelas | | |
92 | Bekerjasama atau bekerja dengan orang lain | | |
93 | Melayan tetamu dengan baik | | |
94 | Mengajar kanak-kanak | | |
95 | Merancang hiburan bagi majlis tertentu | | |
96 | Menolong orang lain dalam kesusahan atau kesedihan | | |
97 | Menjadi sukarelawan di hospital, klinik atau di rumah kebajikan | | |
98 | Merancang aktiviti amal di sekolah | | |
99 | Meramal personaliti orang dengan baik | | |
100 | Melayan orang yang lebih tua dari saya dengan baik | | |
101 | Menyelia kerja-kerja orang lain | | |
102 | Membuat orang lain bekerja mengikut cara saya | | |
103 | Mempunyai semangat dan daya tenaga yang tinggi | | |
104 | Menjadi jurujual yang cemerlang | | |
105 | Mewakili kumpulan mengemukakan cadangan atau aduan kepada pihak berkuasa | | |
106 | Memenangi hadiah untuk kerja-kerja jurujual ataupun pemimpin | | |
107 | Mengelola kelab, pertubuhan atau kumpulan | | |
108 | Memulakan perniagaan sendiri | | |
109 | Menjadi pemimpin berjaya | | |
110 | Menjadi pendebat terbaik | | |
111 | Mengendalikan mesin fotostat ataupun mesin campur | | |
112 | Menulis terangkas untuk minit mesyuarat | | |
113 | Menyimpan surat-surat ataupun bahan-bahan bertulis dalm fail | | |
114 | Memegang jawatan dalam pejabat | | |
115 | Menggunakan mesin simpan kira | | |
116 | Menggunkan mesin taip atau komputer | | |
117 | Membuat banyak kerja bertulis dalam masa yang singkat | | |
118 | Menggunkan mesin kira | | |
119 | Menggunakan alat memproses data yang mudah seperti alat penebuk lubang | | |
120 | Menyimpan rekod bayaran atau jualan dengan rapi | | |
No comments:
Post a Comment